روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

بزرگترین پیمان شکنان تاریخ

 

بزرگترین پیمان شکنان تاریخ...!! 

 

بحث قرآنی این هفته پیرامون آیات 99 تا 101 سوره مبارکه بقره است. این آیات در ادامه آیات پیشین ، ضمن اشاره به "فسق" و انحراف یهودیان اسرائیلی بوی‍ژه علما و احبار آنها از مسیر حق و کفر لجوجانه و از سر عناد و آگاهی آنها نسبت به اسلام و حقانیّت دعوت رسول اکرم (ص) ، به نوعی تسلّی دهنده و آرامش بخش قلب مبارک پیامبر اعظم (ص) در خصوص بی ایمانی و کفر جنون آمیز یهود و اهل کتاب است.

در آیه 99 بر روشن بودن و بیّن بودن آیات نورانی قرآن کریم تأکید شده است. بنا به نقل تفسیر مجمع البیان از قول ابن عباس ، جمعی از یهود در ادامه بهانه جویی بر ضد اسلام ، اینبار نه به آورنده وحی بلکه به خود وحی ایراد گرفتند که برایشان قابل فهم نیست و بیانی غامض و پوشیده دارد!!! و در این آیات ، خداوند در پاسخ این بهانه جویی ها ، به روشنی و وضوح آیات نورانی قرآن اشاره نموده و کافران آن را فاسق به معنای منحرف از حق می خواند.

در آیات 100 و 101 به نبذ عهد ، یعنی پیمان شکنی یهود اشاره شده است. واژه "نَبْذْ" به معنای دور افکندن از سر بی اعتنایی و کم اهمیت دانستن است (کلّا لیُنبَذَنّ فی الحُطمة-یعنی گنهکاران در روز قیامت از روی بی اعتنایی به آتش خوار کننده دوزخ افکنده می شوند.)

در این آیات ، شیوه مرسوم و دأب و عادت یهود ، پیمان شکنی و نقض عهد و میثاق بیان شده است. دقت در این آیات نشان می دهد که در بیان قرآن ، از فعل مضارع "لا یؤمنون" و " لا یعلمون" استفاده شده که دلالت بر استمرار دارد و مبیّن این مطلب است که شیوه پیمان شکنی ، تنها متوجه یهودیان زمان پیامبر (ص) و پیشینیان آنها نبوده بلکه نسل های پس از آنها را نیز شامل می شود.

علمای یهود ، نشانه های روشن حقانیت پیامبر خاتم و اسلام را در تورات خویش دیده بودند و به آن آگاهی کامل داشتند (اعراف- 157 ، آل عمران -93 ) ، اما با این وجود عالمانه به کفر آن نشانه ها و تحریف کتاب خدا پرداختند و نه تنها خود که اکثریت عوام یهود را نیز با خود به فسق و کفر نابخشودنی کشاندند.

اسلام بر وفای به عهد و پیمان تأکید فراوان دارد و وفای به عهد از واجبات شرعی هر مسلمان است که حتی نسبت به غیرمسلمانان نیز ، رعایت آن واجب و لازم است ( مائده-1 ، اسراء-34). از رسول خدا (ص) روایت شده که : انّ حسن العهد من الایمان (شرح غرر ، ج7، ص 286 ) و بالاتر از آن اینکه: لا دین لمن لا عهد له (بحارالانوار، ج 69، ص 198). و این هم تعبیر نورانی قرآن کریم است در مورد یهودیان که : أکثرهم لا یؤمنون(بقره-100) و در جای دیگر تعبیری مشابه با مشرکین که چنین مردم بی ایمانی را وفای به عهد و پیمان نیست ( ...انّهم لا أیمان لهم- توبه-12).

دقت و توجه در آیات قرآن کریم پیرامون خصلت ها و ویژگی های قوم یهود ، ما را به این حقیقت واقف می سازد که اینان ، بد عهد ترین و پیمان شکن ترین مردم تاریخ بوده اند و اکنون فرزندان خلف آنها در بدعهدی و پیمان شکنی و عدم پایبندی به اصول و قوانین و مقررات مورد احترام ملّت ها سرامد و شهره عالمند.

امشب خبر سفر ریاست محترم جمهور به ژنو جهت شرکت در اجلاس جهانی مبارزه با نژاد پرستی را شنیدم. اجلاسی که پیش از این از سوی آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای غربی به دلیل تصمیم اعضای آن مبنی بر اعلام صهیونیسم به عنوان مصداق بارز نژاد پرستی در دنیا ، تحریم شده است. و چه جای شگفتی دارد اینگونه مواضع خصمانه یهودیان صهیونیست و حامیان آنها در برابر توافقات جهانی که پیش از این نیز اسلافشان در برابر دین خدا و دعوت حق به کرّات پیمان شکسته اند و قرآن کریم آنها را به پیمان شکنی و بی ایمانی مدحت فرموده است!

در پایان اشاره می کنم به تعبیر زیبای امام علی (ع) که عهد و پیمان های انسان را غل هایی به گردن انسان بیان کرده اند که وفا نکردن به آن ، خذلان الهی را در پی دارد (شرخ غرر ، ج2 ، ص 616) و چه زیباست این فراز از دعای امام سجّاد (ع) در صحیفه که :

خدایا مرا کمک کن در آن روزی که اعمال انسان غُل می شود و در گردن ها قرار می گیرد ( و صارت الأعمال قلائد فی الأعناق- صحیفه سجادیه، دعای 42).

و صلی الله علی سیدنا محمّد و آله المعصومین الأطهار... 

منبع اصلی: تفسیر شریف تسنیم- ج 5 ، استاد علامه جوادی آملی ، صص 641-614

نظرات 3 + ارسال نظر
مهدی دوشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 01:44 ق.ظ http://www.30o.ir

سلام،
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.30o.ir
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

علی شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 08:05 ب.ظ http://www.doostanak.blogfa.com

سلام
زیر نور ماه...
(محمد علی براتی/ رضا شاه حسینی)

mehran پنج‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 04:13 ب.ظ

salam,
eyvala, ensafan matalebe webloge shoma khandani va besyar zibast. omidvaram ke khodavand be shoma va ghalametan bish az pish tavan va ghovat bedahad.
ya ali madad

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد