روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

دو بال برای پرواز

 

 

دو بال برای پرواز...! 

 

برخی نکات تفسیری آیات 113-111 سوره مبارکه بقره  

 

اهل کتاب ، خاصه یهود ، به دلیل تعصبات نژادی و انحصار طلبی که در ذات خود داشتند ، بهشت و دیگر نعمت های الهی را از آن خود دانسته و دیگران را از آن محروم می دانستند ( و قالوا لن یدخل الجنّة الّا من کان هوداً أو نصاری)[1]

 

 آنها حتی در برخورد با مسلمانان و حتی شخص شخیص رسول گرامی اسلام (ره) ، جسارت و گستاخی را از حد گذرانده و هدایت الهی را مختص خود دانسته و مسلمین را به پذیرش دین سرشار از اوهام و خرافات خویش فرا می خواندند شاید به خیال خویش ، هدایت یابند (کونوا هوداً أو نصاری تهتدوا)[2] .  

 

قرآن کریم ، به روشنی این هشدار را به مسلمانان داده است که رضایت یهود و نصاری را هرگز به دست نخواهید آورد مگر با تبعیت از آنها (و لن ترضی عنک الیهود و النصاری حتی تتبع ملتهم)[3] .  

البته به تعبیر قرآن کریم ، اینگونه افکار و تعصبات جاهلی و انحصارگرانه اهل کتاب ، همه زاییده اوهام و آرزوهای دست نیافتنی و باطل آنان بود (تلک امانیّهم)[4] ، اما خواست الهی چیز دیگری است ( لیس بأمانیکم و لا أمانیّ اهل الکتاب)[5].  

البته از متن این آیات مشخص است که علما و احبار یهود در القای این اوهام به عوام اکثریت یهود ، نقش اساسی داشتند (و هم یتلون الکتاب)[6] و این اهمیت و جایگاه علما و بزرگان هر قوم را در هدایت یا شقاوت آنها نشان می دهد. 

 

نکته ای که بیش از همه در این آیات کریمه توجه انسان را به خود جلب می کند ، تذکر این نکته است که تظاهر به دین و ادعای بهشتی بودن نقشی در سعادت انسان و نیل به پاداش الهی ندارد ، بلکه وجود توأمان دو بال «ایمان» و « عمل صالح» است که می تواند به انسان قدرت پرواز در ملکوت رضای الهی و وصول به قله های رفیع قرب پروردگار را عطا نماید. ایمان که در این آیات شریفه از آن به «اسلام وجه»[7] تعبیر شده است همان حسن فاعلی است که «نیت» یا «انگیزه» عمل را تشکیل می دهد و عمل صالح یا حَسَن که به کننده آن « محسن»[8] گفته می شود ، حسن فعلی عمل را تشکیل می دهد.  

 

 

به تعبیر کلام نورانی الهی ، هر کس که از دو ویژگی ایمان و عمل صالح بصورت توأمان بهره مند باشد ، صلاحیت ورود به دایره نعم بهشتی پروردگار را خواهد داشت و این مطلبی است که در جای جای کلام وحی تکرار شده است[9].

عمل صالح بدون ایمان نمی تواند به انسان قدرت پرواز به ملکوت را عطا کند و ایمان بدون عمل نیز ادعایی بیش نخواهد بود.  

 

قرآن کریم ، عمل نیک آن دسته از مردم را که با ایمان به خدا و دین الهی همراه نبوده است ، در جایی به گرد و غبار پراکنده در هوا[10] و در جای دیگری به خاکستری که گرفتار تند باد می شود[11] و در آیه ای دیگر به سراب[12] ، تشبیه فرموده است.  

البته یادمان باشد که منظور از ایمان در اینجا ، ایمان بر اساس اراده و انتخاب خود انسان است و نه ایمان تقلیدی و کورکورانه و نیز مراد از کفر در مقابل آن ، کفر از سر جحد و از روی عناد یعنی کتمان حقیقت ، علیرغم علم به حقانیت آنست و کفر از روی جهل و نشناختن حقیقت ، علی رغم سلامت فطرت انسانی ، مستوجب عقاب و مجازات الهی نمی باشد.[13] 



[1] - بقره - 111

[2] - بقره- 135

[3] - بقره- 120

[4] - بقره- 111

[5] - نساء- 123

[6] - بقره- 113

[7] - بقره- 112

[8] - بقره-112

[9] - بقره- 62 و 59 ، کهف-110 ، نساء 125-123 و ...

[10] - فرقان- 23

[11] - ابراهیم- 18

[12] - نور- 39

[13] - مراجعه شود به: کتاب عدل الهی استاد شهید مرتضی مطهری ، فصل آخر

نظرات 2 + ارسال نظر
کافه حزب الله چهارشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 09:28 ق.ظ http://cafe.weblogshahr.ir

(لطفا این نظر منتشر نشود.)
هواللطیف
سلام

تشکیل یک پاتوق و یک قرار هفتگی برای دوستان وبلاگ نویس برای بسیاری از ما آرزویی نزدیک بود که اکنون در حال محقق شدن است. به دست خودمان و برای خودمان. دوست داریم یک افطاری در ماه مبارک رمضان امسال را با شما و دیگر دوستان وبلاگ نویس، فعالین فضای مجازی، مسئولین و چهره های فرهنگی- هنری در کنار هم باشیم. برای همین دعوتتان می کنیم به یک مراسم افطاری در آخرین شب جمعه ماه میهمانی خدا. این مراسم اولین برنامه از سلسله جلسات «کافه حزب الله» است.

زمان: پنج شنبه 26 شهریور هشتاد و هشت. ساعت 6ونیم تا 9 بعد از ظهر
مکان: خیابان آیت الله طالقانی، هتل انقلاب، طبقه 16، کافه رستوران سیران

با توجه به اینکه این دعوت به صورت انتخابی انجام گرفته، اگر حضورتان را به طرق زیر اطلاع دهید ممنون میشویم:
تلفن: 88930522
ایمیل: info@cafe.weblogshahr.ir
وبلاگ: http://cafe.weblogshahr.ir

قدمتان روی چشم.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 09:26 ب.ظ

خدایا

بناه به تو٬
ازاعمالی مثله گردوغبار٬خاکستر٬سراب٬...!
وتوفیقمان ده به داشتن ایمان ارادی!!
امین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد