روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

پاداش و مجازات یا تجسّم اعمال؟!

 

 

پاداش و مجازات یا تجسّم اعمال؟! 

 

به بهانه تفسیر آیه 110 سوره مبارکه بقره 

 

و أقیموالصلوة و آتوالزّکوة و ما تقدّموا لأنفسکم من خیرٍ تجدوه عند الله انّ الله بما تعملون بصیر 

 

آیه 110 سوره مبارکه بقره در بیان نحوه ایستادگی و پایداری مسلمین در برابر توطئه دشمنان که در آیه قبل ذکر آن شد و نایل شدن به مقام « عفو » و «صفح» ،‌ دو دستورالعمل تازه برای مسلمین مطرح ساخته است: اقامه نماز و ایتای زکات. 

 

نماز ، وسیله ارتباط بنده با پروردگار خویش است و تقویت نیروی ایمان را با استعانت از قدرت لایزال الهی به همراه دارد و برای همین است که خداوند ، راه استعانت جستن بندگان از خود را در صبر و نماز بیان فرموده است (استعینوا بالصبر و الصلوة)[1]. و این در حالی است که نیل به مقام صبر نیز بدون توفیق الهی ناممکن است( واصبر و ماصبرک الّا بالله).[2]  

 

زکات نیز پل ارتباطی بنده با دیگر بندگان خداوند بوده و راه ایجاد وحدت و انسجام در میان افراد امّت بوده و آنها را در برابر صفوف دشمنان ، یکپارچه و هماهنگ می سازد.

 

در ادامه آیه صحبت از تجسم اعمال است و بطور وی‍ژه اعمال خیر انسان که اعم است از خیر مشهود و یا خیر نامشهود. خیر مشهود از قبیل خیرات علنی و آشکار و نامشهود از جمله نیات خیر انسان و یا دعا در حق برادر مؤمن و ... و نیز این خیرات ، اعم است از خیرات ما تقدم (در زمان حیات فرد) و یا خیرات ماتأخر (پس از موت فرد) که البته بر اساس نظر قرآن کریم ، ارزش و ثواب خیرات ما تقدّم ، یعنی اعمال صالح و خیراتی که فرد در زمان حیات خویش بدان نایل می گردد بیش از ماتأخّر است(و ما تقدّموا لأنفسکم من خیرٍ تجدوه عندالله هو خیراً و أعظم أجراً ).[3] 

 

و این در سفارش معصومین (ع) نیز آمده ، از جمله در بیان نورانی امیر کلام ، علی (ع) است که : کن وصیّ نفسک[4] ، پیش از آن که به وصی برای خود نیازمند شوی تا به او سفارش انجام کار خیر پس از خود را بدهی ، خودت را وصی خود کن و به انجام خیرات ما تقدم بپرداز و... 

 

نکته مهم آنکه این آیه یکی از ده ها آیه ایست که به اثبات تجسم و یا تجسّد اعمال در قیامت می پردازد و قائلین به این نظریه که قاطبه علمای شیعه ، خاصّه علمای معاصر را تشکیل می دهد بر این نظر استوارند که آنچه به انسان می رسد در پاسخ اعمالش ، اعم از پاداش های اخروی چون حور و قصور و نعم بهشتی دیگر و یا عقاب های اهل جهنم ، همه و همه ، تجسم عینی اعمال خود انسان در روز قیامت است. بعبارت دیگر ، اعمال انسان دارای دو بعد ملکی و ملکوتی است که بعد ملکی آن در دنیا و بعد ملکوتی آن در آخرت به ظهور می رسد و معنای عدالت حضرت حق ، جز در تجسم عینی اعمال انسان به اثبات نمی رسد. مفهومی که در بسیاری از آیات قرآن کریم نیز تجلّی یافته است: 

 

فمن یعمل مثقال ذرّة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرّة شراً یره[5]

کذلک یریهم الله أعمالهم حسرات علیهم[6]

یوم تجد کل نفس ما عملت من خیرٍ محضراً و ما عملت من سوء[7]  و ... 

اللهمّ انفعنی و ارفعنی بالقرآن العظیم.... 

 

منبع:  تفسیر شریف تسنیم ، ج 6 ، صص 180-170 ، حضرت علّامه استاد جوادی آملی حفظه الله



[1] - بقره -153

[2] - نحل- 127

[3] - مزمّل - 20

[4] - حکمت 254 نهج البلاغه

[5] - زلزال- 8-7

[6] - بقره - 167

[7] - آل عمران- 30

نظرات 6 + ارسال نظر
! چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:39 ق.ظ

اللهم وفقنا لما تحب وترضی!
نماز روزه هاتون قبول.
ممنون از اینکه این مطالب ارزشمند را تو وبلاگتون میذارین.
توفیقیست اجباری!!!

یا حق.

نور چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:54 ق.ظ

این عکسه ادمو به کجا میرسونه؟؟؟
.
.
.
من دوس دارم فک کنم به بهشت!
خیلی خوشگله


در مورد مطلب بعدا نظر میدم.

مجدالدین چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 11:47 ق.ظ http://3alef.com

موفق باشید و سلامت

سوسه چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 07:33 ب.ظ http://www.soseh.blogfa.com

سلام .
ممنون از حضورتون !
شما با زینلیانی های مشهد نسبتی ندارید ؟
چند تایی شان رامی شناسم.

نور پنج‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 02:17 ق.ظ

یا نور

در بعضی از تفاسیر منظوراز صبر٬روزه بیان شده!یعنی از نمازوروزه کمک بطلبید.البته من اینو شنیدم٬جایی نخوندم.

ممنون مطالبتون مفیده.
موفق باشین

مصطفی پنج‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 09:30 ق.ظ http://www.powerstudents.blogfa.com

با عرض سلام و خسته نباشید باید عرض کنم وبلاگ جالبی دارید.
به وبلاگ منم سر بزنید و نظرتونو در مورد تبادل لینک بهم بگین.
موفق باشید.
منتظر جوابتان هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد