روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

گوساله سامری

 

گوساله سامری

امشب به روال دوشنبه شب ها در جمع تعدادی از دوستان ، بحث قرآنی داشتیم. موضوع جلسه امشب ، تفسیر آیات 91 تا 93 سوره مبارکه بقره بود. راستی این قوم بنی اسرائیل هم عجب موجودات عنود و یا به تعبیر استاد جوادی آملی حفظه الله ، انسان های لدودی بوده اند. این همه معجزه آشکار و آیات بینه را دیدند و باز هم تسلیم حق نشدند!!  تسلیم شدنشان پیش کش ، چقدر در مسیر حق سنگ اندازی کردند؟! پیامبران زیادی را کشتند (... فلم تقتلون انبیاء الله ..) و علی رغم همه ادعاهای کذبشان (..نحن ابناء الله و احبائه..) هرگز ذره ای ایمان وارد قلب های سنگیشان نشد. این ماجرای گوساله پرستی بنی اسرائیل به نیرنگ سامری ، از آن داستان های شگفت انگیز قرآن کریم است. تنها ده روز تمدید مواعده سی روزه موسی (ع) برای کافر شدنشان به همه نعمت های آشکار الهی که شامل حالشان شده بود ، کفایت کرد و در این میانه ، توصیه ها و دلسوزی های هارون ، خلف موسی نیز افاقه نکرد و شد آنچه نباید میشد.

نکته جالب توجه ، تعبیر قرآن کریم است در خصوص گوساله پرستی بنی اسرائیل که در آیه 93 سوره بقره به زیبایی بیان شده است:   .... و أشربوا فی قلوبهم العجل بکفرهم....

محبت گوساله و عشق به گوساله پرستی با قلب هایشان عجین شده بود و همین تسلیم شدنشان را در برابر حق بر نمی تافت ، چنانکه اسلافشان نیز که در خوی و روش ، تابع پدران خود بودند ، در برابر دعوت حکیمانه اسلام و رسول گرامی اسلام (ص) ایستادند و کفر را بر ایمان خالصانه برگزیدند.

حضرت استاد جوادی آملی حفظه الله ، ذیل این آیه شریفه و در بحث روایی آن ، حدیثی از امام حسن عسکری (ع) به نقل از رسول خدا (ص) بیان کرده اند که در آن تأویل این آیه به گوساله پرستی امت پیامبر پس از رحلت ایشان و انحرافشان از مسیر اصلی اسلام که همان راه روشن ولایت است ، تفسیر شده است.

راستی!! مگر نه اینست که بنی اسرائیل پس از مشاهده آن همه اعجاز روشن ، تنها با چهل روز جدایی رهبرشان به گوساله پرستی روی آوردند ؟! حالا بفرمایید گذشت بیش از 1170 سال از غیبت حجت خدا بر روی زمین و قرن ها مفارقت ما و پدرانمان از امام و صاحب و ولی نعمتمان ، با ایمان سست و ضعیف بسیاری از ما چه کرده است؟!!

گوساله های سامری ، پیرامونمان را فرا گرفته و اکنون تنها چشم بینا و دل آگاه می خواهد تا مصادیق آن را بشناسد و با حربه ایمان و توکل به حضرت حق ، آنها را بشکند و در آتش صبر و خلوص ، آب نماید. شهرت و مقام ، قدرت و شهوت ، مال و زن و فرزند و... اینها همه از مصادیق آن گوساله اند و تا دلبستگی و حب به اینها در دل ماست ، حب حقیقی یوسف زهرا (عج) را در آن جایی نیست ، که این فرموده امام صادق (ع) است که:

قلوبٌ خلت عن ذکر الله فأذاقها الله حبّ غیره

دل هایی که فارغ از یاد خدا شوند ، توسط خداوند از محبت غیر خدا لبریز می گردند.

اللهم أرنی الطلعة الرشیدة و الغرة الحمیدة......

نظرات 4 + ارسال نظر
سعید سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:06 ق.ظ http://irastalia.blogfa.com

بسم الله
سلام و تبریک
یا علی

مسک سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 07:50 ب.ظ http://www.sokt.blogfa.com

به به باجناق دایی جان...
آقا مفتخر کردید و افتخار دادید.
از مطلبتان حظی بردیم .
خدا قبول کند لینکیدیمتان...
منتظریم.

بنده! چهارشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:20 ق.ظ

ممنون.
جالب بود به فکر فرو رفتم.گوساله های سامری!!!چقدر زیادند در اطرافمان و ما....
خدا هدایتمون کنه!
حدیث اخر از امام صادق واقعا جای تامل داره!خیلی زیباست!!!
خدا قوت.

محمد علی دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 06:55 ق.ظ http://maheshabe13.blogsky.com/

سلام دوست عزیزشما واقعآ وب خوب و عالی ای داری من یهت تبریک میگم . و هم چنین خسته نباشید چون معلومه که واقعآ زحمت کشیدی .
منم مثل شما مشغول به کار کردن روی یک وب هستم . البته نه به خوبی شما . و میخواستم بگم خوبه که همدیگه رو کمک کنیم برای بهتر شدن . همون طور که خود شما بهتر میدانید تبادل لینک باعث می شه که افراد بیشتری به وب ها دسترسی داشته باشند میدونم که سرت رو درد آوردم .
اما دوست عزیز اگه تمایل به تبادل لینک با من داشتی من خیلی خوشحال میشم وباعث افتخار من میشه .شما من رو با اسم " افکار عاشقانه " لینک کنید ودر قسمت نظرات وب من اعلام نمایید تا من هم شما رو لینک کنم . با تشکر به امید هم کاری بیشتر با شما دوست عزیز




برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد