روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

آی مسلمان ها....

 

 

آی مسلمان ها...!

بهانه به دست دشمن ندهید!  

 

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکافِرینَ عَذابٌ أَلیمٌ     بقره- 104

  

 

بحث قرآنیمان به آیه 104 سوره مبارکه بقره رسید.  آیه عجیبی است !  مفاهیمی عمیق و عبرت هایی همیشگی و کارگشا در قالب جمله ای ساده و کوتاه...!!  ماجرای شأن نزول این آیه را مفسران ، به نقل از ابن عباس چنین ذکر می کنند که:  گروهی از مسلمان ها که احتمالاً سالمند و یا کند ذهن بوده اند ، از پایین منبر پیامبر (ص) ، ایشان را با کلمه "راعنا" (مراعات حال ما را بکن) به تأمّل و تأنّی در بیان جملات و آیات الهی فرا می خواندند تا از فهم کلام حق باز نمانند. اگر چه این مسلمانان ، از بیان این کلمات ، نیت خیری داشتند ، اما بیمار دلان یهود که از هر فرصتی برای ضربه زدن به اسلام و مسلمان ها و ابراز دشمنی با دین حق بهره می جستند ، شباهت لفظی کلمه "راعنا" را با کلمه "راع" در زبان عبری که به معنای فرد پلید و خبیث بود ( و یا به نقلی معنای این کلمه از ریشه رعونت به معنای تحمیق کردن ) بهانه و دستاویزی برای به سخره گرفتن اسلام و بویژه شخص شخیص رسول خدا (ص) قرار داده بودند و همین امر باعث شد که خداوند با این آیه و فرمان الهی ، از مسلمانان بخواهد تا بجای بکار بردن این واژه از لفظ "انظرنا" که معنا و مفهومی مشابه با "راعنا" دارد استفاده کنند تا سوژه و بهانه ای علیه اسلام و مسلمانان به دست دشمن نیفتد.

  دقت در این آیه شریفه ما را به نکات عبرت آموزی متذکر می گردد ، از جمله: 

 

1-      مواظب رفتار و گفتار خود باشیم تا مبادا دشمنان را علیه اسلام به طمع اندازد ؛ حتی اگر به سادگی بکار بردن یک واژه ، آن هم به قصد و نیت خیر باشد. حال چه رسد به رفتار ناپسند و خلاف عقل و منطقی چون قمه زنی و ...  

 

2-      وقتی که خداوند در این آیه ، مؤمنان بی توجه به فرمان الهی در کاربرد صحیح همین یک کلمه برای بهانه ندادن به دست دشمن خبیث را از دایره ایمان خارج نموده و کافر می خواند و حتی وعده عذاب دردناک الهی به آنها می دهد ، تکلیف آنهایی که با اعمال نسنجیده خود ، خواسته و ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریخته و موجبات ضعف جبهه اسلام و تقویت اهل باطل می گردند کاملاً روشن است.  

 

3-      حفظ حرمت رسول خدا (ص) آنقدر اهمیت دارد که حتی اگر با بکار بردن کلمه ای (حتی بدون قصد سوء) به مخاطره افتد ، بخاطر آن آیه ای نازل شده و به بی توجهان به امر الهی ، وعده عذاب داده می شود. مطلبی که در آیات آغازین سوره حجرات نیز به آن پرداخته شده است.  

 

4-      مبلغین و خطبای اسلامی نبایستی در مراعات حال مخاطبان و مستمعین خود ، بی توجه باشند . چنان که در آیه مورد بحث نیز خداوند با فرمان بکار بردن واژه "انظرنا" بجای "راعنا" ، در واقع پیشنهاد برخی مسلمان ها مبنی بر مراعات حالشان توسط رسول خدا را امضاء و تأیید نموده است.   

  

اللهم ارزقنی توفیق الفهم و العمل بالقرآن الکریم.....   

 

منبع:  تفسیر شریف تسنیم ، ج ۶ ، صص ۴۹-۲۵  ، حضرت علّامه استاد جوادی آملی

نظرات 3 + ارسال نظر
منتظران ظهور چهارشنبه 24 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 11:55 ق.ظ http://www.ansarolhosayn.blogfa.com

صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم...
همانا قرآن پند دهنده ای است که نمی فریبد، هدایت کننده ای است که گمراه نمی کند و سخنگویی است که هرگز دروغ نمی گوید، کسی با قرآن همنشین نشد مگر آنکه بر او افزود یا از او کاست ! در هدایت افزود واز کوردلی و گمراهی اش کاست....(نهج البلاغه ، خطبه ۱۷۶)
طرح ختم قرآن کریم
قدومتان به دیده منت

سعید جمعه 26 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 04:38 ب.ظ http://www.irastalia.blogfa.com

سلام مهرداد جان
تفسیر و تأویل قشنگی بود که تا حالا نشنیده و نخوانده بودم. اما یادم افتاد به آخرین وصایای یکتا مولود کعبه و اولین شهید محراب مسجد، امیر المؤمنین علی (ع) که : الله، مباد دیگران در عمل به قرآن از شما پیشی بگیرند.

احمداحمدیان سه‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 04:05 ب.ظ http://VAHED106.BLOGFA.COM

از پیامتون خیلی خوشحال شدم از شما که عاشق ولایت و از محبین حضرت ولی عصر (عج) می باشید خواهش می کنم ما را ار راهنمایهای خود دریغ نفرمایید و انشاءاله هر موقع سیم دلتون وصل شد ما را هم دعا بفرمایید
آری به قول دوست بهشت برگ ورودش محبت مولاست انشاءاله قدری از اخلاص شما را هم خدا به ما بدهد
وبلاگ خوبی دارید در فلب لینکونی ما قرار گرفتید وعده ما انشاءاله اردوی جنوب شلمچه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد