روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

روایت عشق

سروده ها و دل نوشته های مهرداد زینلیان

پرسش های ناروا

پرسش های ناروا... 

 

 

 

أم تریدون أن تسئلوا رسولکم کما سُئِل موسی من قبل و من یتبدّل الکفر بالایمان فقد ضلّ سواء السبیل              بقره- 108 

 

بحث قرآنیمان رسید به آیه 108 سوره مبارکه بقره.... موضوع این آیه ، مذمّت کسانی است که با درخواست ها و پرسش های نابجا و ناروای خود از رسول خدا (ص) ، نه با نیت حق طلبی که به قصد بهانه جویی و آزار پیامبر (ص) ، ایمان را با کفر معاوضه می کردند و راه ضلالت پیش می گرفتند.  

در برخی روایات ، سؤال کنندگان در این آیه ، یهودیان عصر ظهور اسلام ذکر شده اند که همچون اسلاف بهانه جو و لجوج خویش ، بجای تسلیم در برابر دینی که پیامبرش را بواسطه نشانه هایی که پیش از این در تورات خوانده بودند ، چون فرزندان خویش می شناختند (یعرفونه کما یعرفون أبنائهم)[1] ، با درخواست های نابجای خود از قبیل نزول کتابی محسوس و مدون از آسمان[2] و یا صدور معجزاتی شبیه معجزات حضرت موسی (ع)[3] ، قصد آزار و تخریب رسول خدا (ص) را داشتند. 

اینان پیش از این نیز نشانه ها و معجزات الهی را با چشم خویش دیده بودند ولی هر بار بجای ایمان ، کفر و ناسپاسی اختیار کرده بودند و حتی درخواست کفرآمیز رؤیت جسمانی حضرت حق را داشتند(لن نؤمن لک حتی نری الله جهرة)[4] .

آنچه از کلام وحی بر می آید ، اینچنین شیوه کفرآلودی را علاوه بر اهل کتاب ، مشرکین بت پرست [5]و برخی از مسلمانان ضعیف الایمان نیز در برابر رسول خدا (ص) بکار می بستند. 

 

به عنوان نمونه در آیه 101 سوره مائده ، خداوند مسلمانان را از پرسش های ناروا و نابجا نسبت به پیامبر (ص) بر حذر می دارد. پرسش هایی که نه تنها خیری در آن نیست بلکه سبب سوء احوال آنها می گردد.

نکته قابل تأمل آنکه خداوند ، پرسشی را که لازمه حق جویی و حق طلبی است نه تنها تقبیح نمی نماید بلکه به آن توصیه و تأکید دارد و  اهل ایمان را به پرسش و تحقیق در خصوص ندانسته ها و نداشته ها (مادی و معنوی) فرا می خواند: 

 

فاسئلوا اهل الذّکر ان کنتم لا تعلمون[6]

واسئلو الله من فضله[7] 

 

و این وعده حضرت حق است که چنین درخواست و پرسشی را قطعاً به اجابت خواهد رساند: 

أُجیب دعوة الدّاع اذا دعان[8] 

 

چرا که رحمت و فضل او أجلّ از آنست که سائل خویش را براند (یا من لا یُردّ سائله[9]) و اوست همان مولایی که هر گونه سؤالی را شنواست و برای آن پاسخی مهیّا دارد (لکلّ مسئلة منک سمعٌ حاضر و جوابٌ عتید[10])

ویژگی چنین درخواست و سؤالی آنست که با نیت تفقه و کسب آگاهی و یا تضرّع و کسب تفضّلات الهی صورت پذیرد که در اینصورت قطعاً به مرحله اجابت خواهد رسید. 

 

اللهمّ أخرجنا من الظّلمات الوهم و أکرمنا بنورالفهم....



[1] - بقره- 146

[2] - نساء- 153

[3] - قصص- 48

[4] - بقره-55

[5] - انعام-9-7 و اسراء- 93-90

[6] - نحل-43 و انبیاء -7

[7] - نساء- 32

[8] - بقره-186

[9] - مناجات خمسة عشر ، مناجات الرّاجین

[10] -ادعیه ماه مبارک رجب ، مفاتیح الجنان

نظرات 3 + ارسال نظر
نجم الثاقب سه‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:28 ق.ظ

سلام آقای دکتر!خسته نباشید!
جالبه بدونین ناخواسته توی آیه هایی که استناد فرمودین خیلی نکات دیگه رو هم یاد آور شدین(فذکر انما انت مذکر)چراکه(المؤمن یکفی بالاشاره!!!)
توفیقاتتون روز افزون واین ایام التماس دعا...

چراغی در افق سه‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:23 ب.ظ http://darofogh.blogfa.com/

سلام
خیلی به جا بود.
محلصیم

زیر نور ماه پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:34 ق.ظ http://doostanak.blogfa.com

سلام...
و نیمه ی شعبانی دیگر... در امتداد انتظار های بی پایان...
با اشک های انتظار! عیدتان مبارک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد